2011-10-30

Dr. Vladimír Sáňka: Proč jsem konvertoval k islámu



RNDr. Vladimír Sáňka vysvětluje v rozhovoru s Majidem Majedem, proč přijal muslimskou víru, v co věří a jaká je situace muslimů v ČR, kde stát neuznává islám jako církev. "Ale není nakonec i ateizmus v určitém smyslu vírou? Ateista věří v přírodu, v náhody, ale hlavně asi ve vlastní moc nad celým světem, necítí potřebu pokory, často jej žene vpřed jen touha po moci nebo touha prožít svůj život v materiálním dostatku a pohodlí. Právě tuto víru jsem opustil, když jsem se stal muslimem."

RNDr. Vladimír Sáňka
 
Narodil se 30. 3. 1959 v Brně. V roce 1983 dokončil studium geochemie na Přírodovědecké fakultě UK v Praze. V letech 1983-1999 pracoval jako vědecký pracovník v Českém geologickém ústavu v Praze. Islám přijal koncem roku 1994. Od roku 1999 pracuje v Islámském centru v Praze jako jeho ředitel. Je také členem správní rady Islámské nadace v Praze a zastupujícím předsedou Ústředí muslimských obcí a organizací v České republice.
 

  • Proč jste si vybral za své náboženství právě islám?

  •  
    Na začátku mé cesty k islámské víře bylo hledání odpovědí na několik otázek - jakým způsobem vznikl vesmír, jaký má náš život smysl, existuje-li Bůh, nějaká vyšší spravedlnost, posmrtný život atd. V životě mi v té době také citelně chyběl duchovní rozměr. A najednou mi víra připadala jako něco úplně přirozeného a logického, co mi odpovídalo na většinu otázek. Bez jakýchkoliv předsudků jsem se díval na monoteistická náboženství - judaismus, křesťanství a islám, která mají mnoho společného a vznikla ve stejné oblasti, a viděl jsem mezi nimi kontinuitu. Islám jako poslední z nich završuje všechna předchozí poselství od jediného Boha. Islám byl pro mne jasný a srozumitelný, logický a praktický. Vede člověka k maximální zodpovědnosti za všechno, co dělá, a také mu ukazuje způsob chování do nejmenších detailů. Určuje, jaká by měla být morálka a vztahy mezi lidmi a přitom nechává dostatek volnosti pro způsob politického a hospodářského uspořádání společnosti, pro vlastní kulturu a názory. Bylo mi jasné, že islám nemůžeme posuzovat podle některých muslimů, kteří jej třeba nepraktikují nebo naopak v něčem přehánějí, ani podle režimů v zemích s převahou muslimského obyvatelstva. Další věc, která mě přesvědčila, byl Korán, ve kterém jsem našel poslední a nyní jediné autentické sdělení od Boha, určené celému lidstvu. Na současném křesťanství jsem naopak nechápal některé věci, např. Boží trojici, že Bůh má dítě, božství Ježíše a že na sebe vzal hříchy ostatních, neomylnost církve, její hierarchii a bohatství, zpovědi atd. Nevybíral jsem náboženství podle toho, je-li exotické, snadné nebo pohodlné, to bych islám nikdy nezvolil. Hledal jsem pravdu a cítil jsem, že islám je pravda a to mě přitahovalo.
    více...

    Žádné komentáře:

    Okomentovat