2011-09-22

Češka muslimkou -- muslimka Češkou

 
Pokud budeme hovořit o České republice a muslimech, nejčastější otázka zní, zda muslim může přijmout naši kulturu. Jinými slovy, zda je vůbec možné, aby byl muslim Čechem. Nebudu zde polemizovat nad imigranty, jelikož každý si sebou přináší své. Spíše se na tuto otázku podívám z té druhé strany. Ze strany nás Čechů, kteří přijali islám za svou víru.

Když potkám nějakého nemuslima, jedna z prvních otázek padne, proč právě islám. Proč ne například křesťanství, které je nám daleko blíže tím, že jej známe osobněji. Jednoduchá odpověď, islám není o zemi či národnosti, islám je o tom, co hlásá a jeho učení osloví kohokoliv bez rozdílu barvy kůže, jazyka nebo kultury.

Může být tedy Češka muslimkou? Dle mého osobního názoru ano. Hledala jsem kde jsem mohla nějakou definici češství. Myslíte, že jsem ji našla? Ne. Jediné co ukazovalo na to, že člověk je Čech, bylo jeho místo narození. Hledala jsem také nějakou definici české kultury nebo hodnot, také nic. Ti, kteří nemají islám v lásce se vždy ohánějí tím, že muslimové nikdy nebudou Čechy, že nechtějí přijmout naši kulturu, naše hodnoty.

Mě by zajímalo, co je to vlastně být Čechem, kromě oficiálního papíru potvrzující národnost. Co přesně bychom měli přijmout, abychom se cítili Čechy. Naši společnost dle mého názoru nic nedefinuje. Naše kultura není definovaná, tak co přijímat, do čeho se zařazovat? Mám český rodný list, mám české rodiče, hovořím a píši česky, mám rada naši zemi, následuji české zákony, znám českou hymnu, co víc si přát? To, že mé srdce není spojeno s pivem a knedlo-vepřo-zelo mě přece nijak nevyřazuje z češství? Hovoří se o hodnotách, ale snad mi nebude někdo tvrdit, že všichni Češi mají stejné hodnoty! Já jsem vyrostla na Moravě a musím říct, že v mnohém se ty naše moravské hodnoty lišily od těch českých. My jsme byli v době mého mládí povážovani za ty 'zaostalce'. Je snad ten, kdo chodí denně do hospody, nebo vyřvává u hokeje více Čechem než například abstinent či vegetarián, který preferuje klidný večer u knihy?

Hodně se hovoří o šátku, jako o něčem, co není naše, něčem, co by mezi nás nemělo patřit. Ale není snad pravda, že mnoho našich babiček a prababiček právě ty šátky nosilo a stále nosí a to jak z náboženských tak i z kulturních či tradičních důvodů? Je to v pořádku, protože to přišlo z křesťanství, ale když to přijde z islámu už je to o něčem jiném?

Ať si kdo chce co chce říká... islám je způsob života, není to jen pouhá víra a Česká republika nemá určenou definici českého způsobu života. Každý žije tak, jak se mu žije nejlépe. Jako česká muslimská občanka mám stejná práva jako můj nemuslimský soused a budu si je hájit stejně tak, jako jiný. Nevím, proč by mi má víra měla překážet v bytí českým občanem. A nevím, proč by mi mé češství měl někdo ubírat jen proto, že nežiji stejným způsobem jako on. Nebo mi snad chcete namluvit, za každý váš soused sdílí vaše hodnoty a způsob života???

Jsem hrdá na to, že jsem muslimka, a jsem velmi hrdá na to, že jsem Češka!

Žádné komentáře:

Okomentovat